Vyjednavači členských států Evropské unie a Evropského parlamentu se v noci na dnešek dohodli na zavedení takzvaného uhlíkového cla, které mají při dovozu do EU platit dodavatelé železa, oceli nebo hnojiv. Nástroj je navržen jako doplněk unijního systému emisních povolenek a má srovnat cenu emisí pro zahraniční výrobce s tou uvalenou na společnosti v EU.
Předběžnou dohodu, kterou ještě musí členské země a parlament schválit samostatně, oznámilo brzy ráno české předsednictví v Radě EU, které vlády sedmadvacítky ve vyjednávání zastupovalo. Unijní instituce tak za českého předsednictví dosáhly shody na pátém návrhu z klimatického balíku Fit for 55, který má EU dovést k 55procentnímu snížení emisí skleníkových plynů do roku 2030.
Nově dojednaný mechanismus, který je označován za první svého druhu, reaguje na obavu, že společnosti budou v důsledku ekologických opatření EU přesouvat výrobu do třetích zemí, kde je regulace mírnější. Pro dovozce by zavedl povinnost nakupovat speciální certifikáty a tím vyrovnat rozdíl mezi cenou uhlíkových emisí v zemi původu a náklady na emisní povolenky spojené s výrobou v EU.
Evropská komise loni navrhla, aby se nástroj vztahoval na dovoz železa, oceli, hliníku, cementu, hnojiv a elektřiny. Během následných jednání o finální podobě návrhu byla působnost rozšířena na některé suroviny používané při výrobě uvedených komodit nebo na vybrané kovové produkty, například šrouby.
Dohoda europoslanců s Radou EU počítá se vstupem opatření v platnost v říjnu 2023. Následovalo by ovšem přechodné období, ve kterém by zasažené společnosti měly povinnost své dovozy pouze nahlašovat. EU pak chce mechanismus zavádět postupně, souběžně se zpoplatněním emisí v domácí výrobě. Konec bezplatných emisních povolenek v EU je stále předmětem oddělených jednání, na jejichž výsledku závisí konečné schválení uhlíkového cla.
Zpoplatnění emisí vyprodukovaných ve třetích zemích je klíčovou součástí unijní klimatické politiky, uvedl v tiskové zprávě český ministr průmyslu a obchodu Josef Síkela.
„Tento mechanismus podporuje dovoz zboží…, které naplňuje vysoké klimatické standardy platné ve 27 členských státech EU. Zajistí vyvážený přístup k tomuto importu a je navržen s cílem pobídnout naše partnery ve světě, aby se přidali ke klimatickému úsilí EU,” dodal.
Zdroj: ČTK, enviweb.cz