Nové osobní vozy prodané v Evropě loni vykázaly průměrné emise oxidu uhličitého (CO2) 121,8 g/km, což je o 1,3 gramu více než v předchozím roce. Znamená to třetí růst v řadě. Automobilky se tak vzdálily emisnímu cíli 95 g/km, za jehož nesplnění jim už letos hrozí sankce. Česko skončilo na 17. místě s průměrem 126,9 g/km. Vyplývá to ze statistiky společnosti JATO Dynamics, která poskytuje údaje pro analýzy trhu, specifikace a ceny vozů apod.
Ve snižování emisí vede Toyota
Průměrné emise meziročně snížily jen čtyři značky z dvacítky největších. Vede japonská Toyota, která jako jediná vykázala průměr pod 100 gramů. Emise snížila o 2,3 procenta na 97,5 g/km. Za svůj úspěch vděčí prodejům hybridních vozů, které tvoří až 60 procent odbytu firmy. V Evropě Toyota loni prodala přes půl milionu hybridních aut. Na druhé příčce je Citroën a třetí Peugeot. Domácí Škodě Auto patří šestá příčka, když zvýšila průměr o 1,9 g/km na 118,1 g/km.
Emise dále snížil Citroën (106,4 g/km), Opel (124,9 g/km) a BMW (129 g/km). Výrobci nejpopulárnějších elektromobilů, jako jsou Renault, Nissan nebo VW, své průměrné emise přes nárůst počtu prodaných elektrických aut snížit nedokázali. Emise Renaultu vzrostly o 3,4 g/km, Nissanu o 1,4 g/km, Volkswagenu o 2,0 g/km, Hyundai o 2,0 g/km a Audi o 2,6 g/km.
Škoda chce letos emise snižovat prostřednictvím nabídky elektromobilu Citigo, hybyridního Superbu iV nebo nabídkou aut na zemní plyn. Letos se vedle Kamiqu a Scaly objeví i Octavia na CNG. Vedoucí Toyota podle ředitele pro ČR Martina Pelešky změny modelů nebo jejich cen nechystá. “Zpřísněné normy Toyota i Lexus již nyní plní díky hybridním technologiím,” dodal.
Tahounem čistoty je zatím elektromobilita
Prodej elektromobilů za poslední rok vzrostl, ovšem růst nebyl tak významný, aby vyrovnal nárůst prodeje SUV a benzínových vozů nahrazujících diesely. Hlavním důvodem růstu emisí v Evropě jsou SUV. Jejich popularita a poměrně nízké projektové náklady zapříčiněné tím, že mají řadu společných dílů s osobními vozy, přinášejí výrobcům značné zisky, nicméně spotřeba pohonných hmot a emise CO2 narůstají.V uplynulém roce dosahovaly emise CO2 pro SUV 131,5 g/km, což je značně více, než u limuzín (131 g/km).
“Průměrné emise elektrifikovaných automobilů dosáhly v loňském roce 63,2 g/km, tedy asi poloviny emisí konvenčních benzínových a naftových vozů. I přes zaznamenaný růst činil podíl elektromobilů na trhu pouze šest procent všech nových registrací, což nestačilo na to, aby došlo k zastavení negativního trendu,” uvedl globální analytik JATO Felipe Munoz.
Pouze dva státy měly loni průměrné emise CO2 nových automobilů pod 100 g/km. První je Norsko s výsledkem 60,3 g/km a druhé je Portugalsko, které během jediného roku zredukovalo svůj výsledek o 22,2 g/km a dosáhlo 83,2 g/km. Třetí místo obsadilo Nizozemsko, kde se nečekaný úspěch elektromobilů, včetně Tesly Model 3, přičinil ke snížení výsledků o 5,9 g/km a poklesu na 100,1 g/km. Na druhém konci žebříčku je Švýcarsko se 137,7 g/km a Polsko se 131,4 gramu.
Tento text využívá zpravodajský servis ČTK.