Globální prodeje elektromobilů by letos mohly dosáhnout hodnoty 10,6 milionů kusů, což by znamenalo meziroční nárůst o více než 60 %. Hlavním tahounem růstu prodejů zůstává Čína, kde analytici z BloombergNEF letos očekávají prodeje na úrovni 6 milionů kusů.
Kromě Číny, kde podíl elektromobilů na celkových prodejích osobních vozů dosáhl v letošním druhém čtvrtletí hodnoty 20 %, rostou prodeje elektromobilů také v Evropě, a to zejména v Německu, Francii a Spojeném království. V letošním roce by nicméně růst v Evropě měl v důsledku zhoršující se ekonomické situace zpomalit.
Mezi automobilkami vládne Tesla
Při pohledu na značky a modely vozů, které si zákazníci nejvíce kupují, je světovou jedničkou Tesla, která do dnešního dne prodala již více než 2,9 milionů elektromobilů.
Nejprodávanějšími elektromobily jsou Model 3 a Model Y, nicméně na druhý zmíněný model se pomalu dotahuje malý čtyřmístný čínský elektromobil Wuling Hongguang Mini EV. Nejprodávanější elektromobil v Číně těží zejména z nízké pořizovací ceny, která startuje v přepočtu na 5 000 dolarech. Pro srovnání, modely Tesly startují nad 40 000 dolary.
“V Evropě je na čele automobilka Volkswagen, avšak německý gigant prozatím nevyrobil vůz, který by konkuroval popularitě Modelu 3 od Tesly,” uvedl BNEF.
Pro dosažení uhlíkové neutrality bude třeba zrychlit
Podle výhledu analytiků z BNEF by v rámci scénáře nazvaného Economic Transition Scenario, který nepředpokládá zavádění žádných nových podpůrných opatření, měly roční prodeje elektromobilů vzrůst do roku 2025 na 21 milionů kusů a následně na 80 milionů kusů do roku 2050.
I takto vysoké prodeje by nicméně dle BNEF vedly k tomu, že by v roce 2050 jezdilo po silnicích více než 400 milionů vozů se spalovacími motory.
“Abychom je dostali ze silnic, všechny prodané automobily po roce 2035 by musely být bezemisní, přičemž roční prodeje elektromobilů by dosáhly svého maxima ve výši 139 milionů kusů v roce 2040,” uvedl BNEF.
Klíčová je dobíjecí infrastruktura
Podle BNEF bylo ke konci roku 2021 globálně k dispozici 9,1 milionů dobíjecích míst. V rámci scénáře Economic Transition Scenario by tato hodnota měla do poloviny 21. století vzrůst na 469 milionů. Kumulované investice do dobíjecí infrastruktury by přitom dosáhly 1,8 bilionů dolarů. Plně elektrický globální vozový park by vyžadoval dalších 233 milionů dobíjecích míst a dodatečný jeden bilon dolarů investic.
“Klíčovými výzvami pro rozvoj dobíjecí infrastruktury jsou dostupnost potřebné pracovní síly pro instalaci nabíječek, rozvoj elektrizační soustavy a získání povolení v potřebném čase. Potřebné tempo změny je mimořádné a již nyní v počátcích adopční křivky vidíme, že tyto problémy způsobují zpoždění,” dodal Ryan Fisher, člen týmu BNEF zaměřeného na pokročilou dopravu.
Zdroj: BNEF, oenergetice.cz