Evropský parlament se neshodl na společném návrhu ohledně reformy evropského trhu s emisním povolenkami, který je hlavní součástí loňského balíčku Fit for 55. Shodli se naopak na 100% snížení emisí z nových vozů od roku 2035, což v praxi znamená zákaz prodeje spalovacích vozů.

Klíčové jednání Evropského parlamentu ohledně reformy systému obchodování s emisním povolenkami (EU ETS) skončilo nezdarem. Evropští poslanci se neshodli na úpravě návrhu, především na navrhovaném snížení emisí skleníkových plynů do roku 2030.

Hlavní návrh, připravovaný výborem pro životní prostředí, pouze mírně zvýšil klimatické cíle navrhované Evropskou komisí, a to na snížení emisí o 63 % oproti úrovním z roku 2005. Některé návrhy mířily až na 67% snížení, proto byl hlavní návrh považován za kompromisní řešení. Přesto se na něm poslanci neshodli a zamítli jej v poměru 340 ku 265 hlasům.

Problematickým bodem byl, kromě cíle snížení emisí, také tzv. Carbon Border Adjustment Mechanism (CBAM, v češtině mechanismus uhlíkového vyrovnání na hranicích či přeneseně uhlíkové clo). Proti tomu se ozvali především představitelé průmyslových podniků prostřednictvím lobbistů, kteří před klíčovým hlasováním parlamentu zvýšili tlak na europoslance, aby hlasovali v zájmu pozvolnějšího poklesu přidělování bezplatných emisních povolenek.

elektromobil

Jak uvádí agentura Reuters, jedná se o poměrně ojedinělé zamítnutí návrhu. I to svědčí o tom, o jak politicky důležité téma se jedná. Zejména v době vysokých cen energií je pro politiky stále složitěji odůvodnitelné, že hlasují pro návrh, v jehož důsledku budou zvýšeny evropské klimatické cíle a velice pravděpodobně dojde ke zvýšení cen emisních povolenek. I ty se ve svém důsledku podílejí na cenách elektřiny pro domácnosti.

Ojedinělé zamítnutí by mohlo zpozdit termín dokončení zákona, který chce EU dokončit ještě letos, aby mohl platit od roku 2023. I proto předseda parlamentního výboru pro životní prostředí, který bude návrh přepracovávat, uvedl, že se pokusí dosáhnout nové dohody do 23. června.

Reforma EU ETS neprošla, praktický zákaz spalovacích motorů ano

Naopak shody dosáhli europoslanci na praktickém zákazu spalovacích motorů do roku 2035, který je založen na 100% snížení emisí nových automobilů. Přestože se tedy nejedná o výslovný zákaz, v praktickém důsledku se o něj jedná.

Některé pozměňovací návrhy měly tento cíl oslabit na 90 %, nicméně nakonec nebyly úspěšné.

Návrh nicméně ještě není definitivní, jedná se pouze o další krok v legislativním procesu. Středeční hlasování potvrzuje pozici parlamentu pro nadcházející jednání se zeměmi EU o konečné podobě zákona.

Zdroj: oenergetice.cz